سفارش تبلیغ
صبا ویژن

یکی از مهمترین راههای استفاده بهینه از فضا در دکوراسیون منزل و  دکوراسیون داخلی یک اتاق، آن هم با وسعتی کم و کاربردهای بسیار، استفاده از ارتفاع موجود است. این ارتفاع شامل فاصله سقف تا کف بوده و با توجه به این که این فاصله در معماری جدید ایرانی 280 تا 290 سانتیمتر است، هنوز امکان مانور دکوراسیون داخلی بسیاری وجود دارد و از این طریق می توان پاره ای از نیازهای دکوراسیونی- کاربردی را برآورده نمود. البته این نیازها رابطه مستقیمی با شرایط مالک و یا مالکین اتاق و موقعیت دکوراسیون داخلی  فضا دارد. در این جا نیز هدف ما ارائه راهکار برای اتاق خواب کوچک فرزند محصل خانواده از طریق لوازم دکوراسیونی کم جا است.

از آنجا که نیاز بچه ها به خصوص محصلین در اتاقشان تنها به فراهم شدن محل خوابی مناسب خلاصه نمی شود و همچنین محققین امور تحصیلی دانش آموزان، همواره به اختصاص فضائی مخصوص انجام تکالیف و مطالعه درسی و غیر درسی در دکوراسیون منزل توصیه می کنند، شما نیز می توانید به راحتی با انتخابی صحیح برای دکوراسیون داخلی اتاق فرزندتان ، هم بستری راحت و آرام برای خواب او به ارمغان آورید و هم مکانی برای انجام امور مدرسه اش فراهم کنید.



از قدیم الایام کاربرد تخت های دو طبقه در دکوراسیون منزل برای اتاق مشترک دو فرزند خانواده بسیار رایج بوده است ، ولی در نمونه هایی که در تصاویر ملاحظه می کنید این گونه تخت های طبقاتی تنها برای یک نفر قابل استفاده است و فضای زیرین آن به جای تختخواب دیگر، توسط طراحی دکوراسیون داخلی به اتاق کار کوچکی مبدل شده است.




مزیت دیگر این قبیل ترکیب ها این است، در صورتی که شما دارای دو فرزند و یا بیشتر باشید و امکان اختصاص تنها یک اتاق به همگی آنها وجود داشته باشد، می توانید با در نظر گرفتن وسعت فضای دکوراسیون داخلی اتاق و ابعاد سرویس انتخابی، به تعداد فرزندانتان از این گونه ترکیب ها تهیه کرده و در هر گوشه از اتاق قرار دهید. به این ترتیب نه تنها دیگر نیازی به تهیه میز تحریر و کمدی جداگانه برای هر یک از آنها نیست، بلکه با این شرایط شما برای هر یک از بچه ها تنها به میزان وسعت یک تختخواب از سطح کف اتاق را اشتغال کرده اید. در تصویر ترکیب کاملی از میز تحریر، کمد و تختخواب را ملاحظه می کنید.





در این ترکیب به جهت آنکه سطح میز تحریر به صورت کشویی به هنگام لزوم از فضای زیر تختخواب بیرون آمده و مورد استفاده قرار می گیرد، ارتفاع زیادی برای تختخواب در نظر گرفته نشده است، زیرا دانش آموز برای انجام کار در پشت میز نیاز به نشستن در فضای زیر تختخواب را ندارد بلکه کافی است سطح میز را بیرون کشیده و به مطالعه مشغول شود و در پایان کار نیز با داخل کردن سطح کشویی در محل معین در زیر تختخواب دیگر اثری از میز تحریر در دکوراسیون داخلی به چشم نمی خورد. تنها مسئله ای که به هنگام انتخاب و یا سفارش ساخت چنین مدلی باید مورد توجه قرار گیرد این است که وجود فضائی خالی حدود 1 الی 5/1 متر در کنار تختخواب برای بیرون آمدن سطح میز کشویی ضروری است.




در این تصویر ترکیب کامل دیگری از این لوازم دکوراسیون داخلی کم جا را ملاحظه می کنید. در این مدل، تختخواب در ارتفاع 170 سانتیمتری از زمین قرار گرفته و کلیه لوازم واقع در زیر آن شامل میز تحریر و دراور، از یکدیگر و از تختخواب جدا هستند. یعنی به راحتی می توان با تغییر شرایط محیطی هر یک از آنها را به صورت جداگانه در هر گوشه از دکوراسیون داخلی اتاق استفاده کرد.




در واقع ابعاد کلی آنها به گونه ای در نظر گرفته شده است که امکان قرارگیری آنها در کنار هم و در نهایت در زیر تختخواب وجود داشته باشد. ابعاد کلی این ترکیب عبارت اند از:

(طول 200 سانتیمتر)× (عرض 105 سانتیمتر)× ( ارتفاع 170 سانتیمتر)

در ترکیب دکوراسیون داخلی زیر، تخت در نزدیکترین ارتفاع ممکن به سقف قرار گرفته و توسط چهار عدد پایه و ستون های محکم و مطمئن به دیوار و در نهایت به زمین نصب شده است. به این ترتیب فضای زیرین آن نیز، با گذاشتن میز تحریر، دراور و کمد به اتاق کاری مجزا و متحرک اختصاص یافته است ، به این معنا که این قسمت از دکوراسیون داخلی اتاق در یک مقطع عرضی به دو نیمه غیرمساوی تقسیم شده است.




نکته:

انتقال تختخواب به نزدیکی سقف اتاق به طور قطع با هدف اختصاص فضای زیرین آن به میز تحریر و دکوراسیون داخلی می تواند انجام نگیرد بلکه هنگامی که فضای خالی اتاق برای قرار دادن لوازم و وسائل دیگر و همچنین بازی کردن بچه کافی نباشد، هم می توان از این روش استفاده نمود.


نوشته شده در  چهارشنبه 93/10/17ساعت  5:29 عصر  توسط miti 
  نظرات دیگران()

مواردی که در طراحی یک باغ یا باغچه باید رعایت شود ، دیوار ها ، مسیر رفت و آمد ، مکان برای نشستن و استراحت و آلاچیق می باشند.مثلا در یکی از تصاویر خواهید دید که مسیر رفت و آمد با چوب های برش داده شده پوشانده شده است و نمای زیبایی ایجاد کرده است . مورد بعدی که خیلی هم در زیبایی یک باغ تاثیر دارد گل و گیاهان هستند . نیاز های باغبانی که گل و گیاهان دارند، فصل به فصل ظاهر اونها عوض میشه ، یا طول عمر گل ها مهم اند ، اندازه ی اونها ، سرعت و میزان رشدشون و همین طوردر کنار هم قرار گرفتن گیاهان مختلف با خصوصیاتی که زمین و خاک آنها دارند ، اینها همه موارد خیلی خیلی مهمی هستند که به ما در داشتن و نگه داشتن یک باغ یا باغچه ی زیبا کمک می کنند. فقط زیبایی نیست ، این زیبایی باید با مراقبت فراوان حفظ بشه ! گل وگیاهان هم مثل انسان ها نیازهایی برای زنده موندن و رشد دارن ، برای مثال خاک خوب برای آنها کلید موفقیت در طراحی یک باغچه ی خوب یا عالیست.
بعد از همه ی این موارد نوبت به دکوراسیون این باغ می رسد. به طور معمول چیز هایی که نیاز هست ، یک میز ، چند تا صندلی برای مثال شش عدد صندلی ، و یک سایبان احتیاج هست که با سلیقه ی خودتون در مکان مناسبی این ها رو می تونید بچینید. از تاب های تزئینی هم می تونید استفاده کنید که در پست های قبلی نمونه هایی از تاب رو براتون قرار داده بودم و لینک آن در انتهای همین مطلب وجود داره. نور پردازی مقوله ی مهم دیگر در دکوراسیون و باغ آرایی است. با استفاده از نورهای رنگی مختلف می تونید افکت بسیار خوبی به باغتون بدید. و در آخر اگر از نشستن در باغ ، آن هم در شب های سرد و یا شب های زمستانی لذت می برید ، یک وسیله ی گرمایشی هم به وسایل دکوراسیونی خودتون اضافه بکنید. که معمولا از سیلندر های محتوی گاز فشرده بوتان یا پروپان برای این منظور استفاده میشه.


نوشته شده در  چهارشنبه 93/10/17ساعت  5:28 عصر  توسط miti 
  نظرات دیگران()

آینه عنصری کاربردی است که به گونه ای با زندگی همه افراد عجین شده است. هیچ فردی را نمی شناسیم که روزانه حداقل یک بار مقابل آینه قرار نگیرد. استفاده از آینه با اهداف گوناگون و به روش های مختلفی صورت می گیرد. یکی از رایج ترین کاربردهای آن استفاده شخصی و نمایاندن ظاهر افراد و در واقع نقش آن در آرایش و پیرایش است. برای این منظور انواع و اقسام آینه ها وجود دارد ولی گذشته از این نوع کاربرد آینه یکی از عناصر مهم و تاثیر گذار در دکوراسیون داخلی نیز هست به گونه ای که کاربرد آن در برخی از فضاهای ساختمان مانند سرویس های بهداشتی و اتاق خواب به عنوان عنصری ثابت و جزء لوازم دکوراسیونی کاربردی آن مکان ها به حساب می آید. علاوه بر آن از آینه برای زینت بخشیدن گوشه ای از فضای خانه نیز استفاده می کنند. به این ترتیب که آینه ای را در قابی زیبا بر روی دیوار نصب کرده و یا آن را بر روی کنسولی هماهنگ با دیگر لوازم دکوراسیونی محیط قرار می دهند که در این شرایط علاوه بر نقش کاربردی، تزئینی زیبا برای محیط و دکوراسیون منزل نیز محسوب می شود. از دیگر نقاط ساختمان که معمولاً با هدف تزئینی به نصب آینه اختصاص می یابد، دیوار بالای شومینه است. البته نوع و نحوه به کارگیری آن رابطه مستقیمی با سلیقه افراد خانه دارد به طور کلی کاربرد آینه به عنوان عنصری تزئینی از دیرباز در فرهنگ ما ایرانیان جایگاه ویژه ای داشته است. این تعلق خاطر گذشتگان مان را در معماری و دکوراسیون داخلی ساختمان های درباریان و افراد متمول، زیارتگاه ها و حتی دکوراسیون داخلی برخی رستوران ها و فروشگاه های قدیمی می توان دید.
البته این فرهنگ در ساخت زیارتگاه ها کماکان پابرجاست. گذشته از آن آینه در صنایع دستی برخی از استان های کشورمان از جایگاه ویژه ای برخوردار است. آینه کاری بر روی پارچه ها و لباس های محلی و سنتی، رومیزی، روتختی و کوسن، دیوارکوب های پارچه ای و بسیاری دیگر از صنایع دستی از این قبیل هنوز هم به وفور دیده می شود.علاوه بر صنایع دستی امروزه آینه ها در ساخت بسیاری از لوازم دکوراسیون داخلی به سبک مدرن نیز کارایی دارد. از جمله آنها به میزها، ویترین ها، پایه های آباژور و لوازمی مانند آنها که آینه بخش اعظمی را در ترکیب ساختاری آنها تشکیل می دهد می توان اشاره کرد ولی با تمام این تفاسیر نقش کاربردی آینه در دکوراسیون داخلی از اهمیت بسزایی برخوردار است. شما با نصب هدفمند آینه ای بر روی یک دیوار می توانید همزمان چندین کاربرد مهم را از آن دریافت کنید که از جمله مهم ترین آنها می توان به افزایش نور محیط توسط آینه اشاره کرد. به این ترتیب در فضاهایی که از نور چندانی برخوردار نیستند با نصب آینه ای بزرگ بر روی دیواری مقابل پنجره، نور خورشید وارد شده از پنجره را افزایش دهید. این کاربرد آینه در سطح کوچک تری برای افزایش نور و زیبایی به طور همزمان در ویترین ها نیز دیده می شود. به این گونه که در اغلب ویترین ها برای انعکاس نور، دیواره انتهایی داخل ویترین را با آینه می پوشانند.
یکی دیگر از کاربردهای مهم آینه، در فضاهای کوچک و دکوراسیون داخلی کم وسعت امروزی است. آینه ها با انعکاس تصویر فضای مقابلشان این تصور را در ذهن ایجاد می کنند دیواری که به آینه اختصاص یافته ادامه دنباله دار از فضای خانه است البته هنگامی که قصد دارید آینه ای را با چنین کاربردی نصب کنید ابتدا می بایست هدف از بزرگنمایی مشخص شود.
ممکن است یک اتاق به لحاظ عرض و یا طول کم وسعت باشد که برای هر کدام محل نصب آینه متفاوت خواهد بود در واقع آینه می بایست بر روی دیواری نصب گردد که فضای مقابل آن کم وسعت است. برای دستیابی به این هدف و هدف قبلی آن پوشش تمام سطح دیوار با آینه نیز روش کاربردی دیگری است


نوشته شده در  چهارشنبه 93/10/17ساعت  5:27 عصر  توسط miti 
  نظرات دیگران()

به این نتیجه رسیده اید که خانه تان احتیاج به تغییر دکوراسیون منزل دارد اما چطوری آن را طراحی میکنید؟ ممکن است در مغازه ها پارچه های شیک و مبلمانهای زیبائی دیده باشید اما معمولاً به شما نمی گویند که دقیقاً چگونه تمامی این اجزا را ترکیب کنید تا به نتیجه ای که دوستت دارید برسید.

اگر روشهای تزئین دکوراسیون منزل را از متخصصان یاد بگیرید هر اتاق را میتوانید به طور حرفه ای طراحی کنید. بسیاری از افراد برای گرفتن ایده در آخر هفته از نمایشگاهها دیدن میکنند و اکثراً قصد خرید ندارند. فقط میخواهند ببیند چگونه یک طراح دکوراسیون داخلی حرفه ای یک خانه ساده را به جای زیبائی برای زندگی تبدیل میکند. طراحان دکوراسیون منزل مثل تمامی افراد دیگر مشکلاتی در این راه دارند مثل :ایجاد شکل آسمان در یک اتاق کوچک، تقسیم کردن یک اتاق بزرگ و اتاقهای نشیمن مختلف و انتخاب طرح و رنگی که واقعاً مناسب باشد.

آنها ایده های مختلف در این زمینه و روش های عجیب و غریب را امتحان میکنند بنابراین اگرازنمایشگاهی دیدن میکنید دنبال ایده های عملی باشید که کمک میکند فضای خانه تان را تغییر دهید . مثلاً روشهای مختلف تزئین دیوارها (بعضی از طراحان به جای رنگ یا کاغذ دیواری از پارچه استفاده میکنند ) پرده ها و کف و انواع گوناگون مبلمان و ترکیبات رنگی که پیش از آن به آنها فکرنکرده اید.
در این مقاله پیشنهادات طراحان بزرگ را برای طراحی هر اتاق جمع کرده ایم تا به شما کمک کنیم از نظرات آنها برای تغییر دکوراسیون منزل تان استفاده کنید.

1 کف اتاق را به صورت شیشه ای و براق درآورید تا کمک کند اتاقهای کوچک بزرگتر به نظر برسند و نور را منعکس کنند. جف بانکز Jeff Banks می گوید اغلب از کفیهای براق لافیت در اتاق خواب و اتاقهای طبقه پائین استفاده کنید.

2 تختخواب اضافی مهمان در یک اتاق اضافی (آن را کوسن و پشتی بپوشانید به طوری که یک کاناپه به نظر برسد) را به محل اتاق استراحت روزانه تبدیل نمایید و از آن دو منظوره استفاده کنید. بدین ترتیب یک جای راحت ایجاد کرده اید که میتوانید در طول روز برای نشستن یا درس خواندن از آن استفاده کنید.

3 کورنیا ساند گرن از شرکت طراحان دکوراسیون داخلی زیبو Ziboh Inteniors می گوید دوست دارم قفسه های شیشه ای را در شاه نشین بگذارم در حالیکه میزهای شیشه ای کمک میکنند نور زیادی به داخل بتابد و اتاق روشن و هواگیر شود. هر جا لازم است نور را به حداکثر برسانید از انواع مختلف شیشه دردرها استفاده کنید.

4 آشپزخانه های مستقل منظره زیبا و جدیدی با فضایی در زیر خود دارند که برای ذخیره وسایل اضافه استفاده میشود. به این ترتیب اینطوری احساس میشود که کف آشپزخانه بزرگتر است و میتوان بعداً از آن استفاده کرد.

5 دقت کرده اید که اتاقهائی که در نمایشگاه ها آینه های زیادی دارند چطور به نظر میرسند؟ این آینه ها را برای برگرداندن نوردور اتاق میگذارند که باعث میشود اتاق بزرگتر به نظر برسد. آینه های بلند را در شاه نشین قرار دهید ودر حمام برای احساس روشنی و نورگیری از آنها استفاده کنید.

6 به مبلمان در دکوراسیون منزل خودتان فکر کنید و طوری آن را بچینید که صندلیها و میز در سر راه رفت و آمد قرارنگیرد.

7 در طراحی دکوراسیون داخلی از هر سبکی که با سلایق شما سازگار است بهره گیری کنید. سبک نیوانگلند باشد یا از وسایل مجلل و پرزرق و برق استفاده کنید. طرح مطلوب خود را کم کم کامل کنید.

8 از انواع مختلف طرحهای کف برای جدا کردن فضا در همان اتاق استفاده کنید برای مثال یک آشپزخانه اتاق غذاخوری یا مطالعه و اتاق کار در اتاق نشیمن. این مسئله وقتی که بخواهید خانه تان را بفروشید هم به نفعتان است . باعث می شود خریداران فکر کنند با پولی که میدهند فضایی دو برابردر اختیارشان قرارمی گیرد.

9 از اتاقهایی که طرحی باز و بزرگ دارند اجتناب کنید. مبلمان اتاق نشیمن را با دقت بچیند یک کاناپه یا میز در وسط اتاق قراردهید تا احساس راحتری به شما دست دهد، بهتر از این است که همه چیز را به دیوار تکیه دهید.

10 وقتی طرحهای دکوراسیون منزل و مبلمان رنگی انتخاب میکنید نه فقط برای اتاقها بلکه برای تمام خانه تان فکر کنید. بنابراین میتوانید نتیجه آخر را تصور کنید که باید با بقیه اجزا هماهنگی داشته باشند.


نوشته شده در  چهارشنبه 93/10/17ساعت  5:24 عصر  توسط miti 
  نظرات دیگران()

این روزها فروشگاه ها مملو از خریدارانی هستند که با ذوق و شوق همراه با اضطراب لوازم و وسائل مورد نیاز برای دکوراسیون داخلی خانه شان را انتخاب و خرید می کنند. اشتیاق برای داشتن لوازمی که مدت هااست برای تهیه آنها نقشه کشیده و بالاخره تصمیم گیری کرده اند و اضطراب بدان جهت که آیا لوازم انتخابی برای محیط خانه مناسب بوده و یا اساساً جلوه موجود در فروشگاه را خواهد داشت یا خیر؟! لازم به ذکر است برای آنکه از میزان اینگونه اضطراب ها در خرید کاسته شده و نتیجه نهایی زودتر حاصل شود، در انتخاب هر وسیله رعایت نکاتی مورد نیاز است. در همین راستا اگر شما نیز قصد دارید لوستری مناسب برای فضای مورد نظرتان در دکوراسیون منزل تهیه کنید ابتدا پیش از هر کار موارد زیر را مورد توجه قرار دهید:
1- وسعت فضا: از آنجایی که هر فضایی میزان مشخصی از نور را نیاز دارد، آویختن لوسترهای با شاخه‌های متعدد و در نتیجه لامپ‌های زیادتر از آن مقدار مورد نیاز نه تنها غیرضروری بلکه مازاد است بنابراین مجبور خواهید بود لامپ برخی از شاخه‌ها را خاموش کنید.
2- مساحت سقف: در یک معماری معمولی وسعت سقف و کف و دکوراسیون داخلی یک فضا یکسان است ولی از آنجایی که این روزها کاربرد سقف‌ کاذب در حاشیه سقف اصلی بسیار رایج شده است، در واقع مقداری از مساحت اصلی کاسته شده و در نتیجه هنگام خرید لوستر می‌بایست همان میزان باقی مانده را به عنوان اندازه موجود ملاک قرار دهید.
3- نورپردازی ثانویه: اغلب فضاها علاوه بر لوستر دارای منابع نورزای دیگری همچون آباژور، چراغ های دیوارکوب و در معماری و طراحی دکوراسیون داخلی امروزی هالوژن های واقع در سقف‌های کاذب یا اصلی هستند که آنها نیز نقش نورپردازی محیط را برعهده دارند لذا در چنین شرایطی پیش از هرگونه اقدام جهت انتخاب لوستر و احیاناً دیوارکوب های آن بقیه منابع نورزای موجود و یا حتی امکان کاربرد منابع نورزای دیگر را در نظر بگیرید. لازم به ذکر است هرچه در فضا از منابع نورزای متعددی استفاده شود، هم زیباتر خواهد بود و هم کاربردهای گوناگونی را می‌توان از آن فضا دریافت کرد به شرط آنکه انتخابی مناسب و صحیح انجام پذیرد.
نکته 1- در خانه هایی که بر روی سقف‌های کاذب حاشیه و حتی بر روی سقف کاذب میان سقف اصلی، چراغ‌های هالوژن و یا مانند آن تعبیه شده است، لوستر تنها جنبه زیبایی داشته و بیش از میزان نوردهی به موارد ظاهری آن از جمله ابعاد، مدل، فرم و غیره نیز توجه کنید.
نکته 2- امروزه ساخت فرم‌ها و شکل های هندسی در قالب سقف کاذب در میان سقف اصلی به همراه تعداد زیادی چراغ های هالوژن بر روی آنها در طراحی دکوراسیون منزل بسیار رایج شده است. غافل از آنکه این قبیل سقف ها هم باعث شلوغ شدن فضا شده و هم ارتفاع ظاهری سقف اصلی را کاهش می دهد. حال در نظر بگیرید اگر در میان این سفینه های گچی لوستری با ابعاد بزرگ و چندشاخه نیز آویخته شود، چه نتیجه ای حاصل خواهد شد. برای چنین موقعیتی لوسترهای ظریف سقفی بهترین انتخاب محسوب می شوند.
4- ارتفاع سقف: ارتفاع سقف یکی از تعیین کننده ترین عوامل در انتخاب لوستر است. هنگامی که سقف محیط مورد نظر شما از حد معمول (85/2 الی 3 متر) خیلی کوتاه تر باشد (حدود 50/2) شما نمی توانید از لوسترهای آویز به خصوص از نوع آویز کریستال دار استفاده کنید زیرا امکان برخورد سر افراد با آن به هنگام رفت و آمد وجود مگر آنکه محل آویختن لوستر به گونه ای باشد که یا در بالای میز پذیرایی و یا ناهارخوری قرار گیرد ولی به طور کلی در شرایط عادی برای دکوراسیون داخلی فضایی با سقف های کوتاه بهترین انتخاب لوسترهای به اصطلاح سقفی است.
5- ابعاد لوستر: علاوه بر موضوع نورپردازی، تعداد شاخه ها و میزان وات لامپ های مورد استفاده در لوستر، حفظ تناسب ابعاد آن با فضا نیز از جمله ضروریات است بنابراین برای  فضای کم وسعت، لوستری انتخاب نکنید که اگر چه کم شاخه است ولی از ابعاد بزرگی برخوردار باشد زیرا فضایی نازیبا را ایجاد می کند.
6- نحوه نورپردازی: نورپردازی توسط لوستر به طور کلی چه آویز و چه سقفی با توجه به طرز قرارگرفتن شاخه ها و در نتیجه لامپ، به سه فرم اصلی سربالا، سر پایین و خوابیده تقسیم می شوند. در مدل سربالا نور به طرف بالا انتشار یافته و در نتیجه سقف هم روشن می شود ولی در مدل سر پایین از آنجا که شاخه ها و در نتیجه لامپ ها، به سمت پایین قرار دارند نور حاصل در بخش پایانی اتاق بیشتر بوده و سقف تاریک تر خواهد بود و در مدل سوم شاخه ها به موازات سقف و به صورت خوابیده بوده و معمولاً این فرم در قالب لوسترهای غیرآویز و به اصطلاح سقفی وجود دارند. نورپردازی در این نوع لوستر ابتدا به طرفین یعنی دیوارها صورت می گیرد.
نکته: علاوه بر مدل های یاد شده در فوق، حباب دار بودن و یا نبودن نیز در نور حاصل از هریک از مدل ها تاثیرگذار است.
7- سبک و مدل لوستر: همچنان که به هنگام انتخاب لوازم دکوراسیون داخلی و  دکوراسیون منزل هماهنگی آنها به لحاظ مدل و سبک را در نظر می گیرید در تهیه لوستر نیز این مهم را مورد توجه قرار دهید به عنوان مثال در یک فضای کاملاً مدرن، آویختن لوستری با آویزهای کریستالی کاری ناصحیح بوده و به لحاظ دکوراسیونی محیطی ناهماهنگ را سبب می شود.


نوشته شده در  چهارشنبه 93/10/17ساعت  5:22 عصر  توسط miti 
  نظرات دیگران()

 کاشی لخت از زیبا ترین و فاخرترین کاشی ها می باشد دارای بر جستگی بوده و برای آن که طرح حاصل شد و آن ها را خشت خشت مطابق طرح کنار هم قرار می دهند کاشی لخت در قرون پنجم و ششم رواج یافت ) lakht (لعاب این کاشی ها متفاوت است و با لاجورد شنگرف نقره طلا، مس و روی است. کاشی زیر نقشی گل کاشی رل به اشکال مختلف هندسی مثل هشت ضلعی شش ضلعی مربع و مثلث و....... می بریدند بعد روی آن را لعاب داده و به کوره می بردند زمانی که کاشی از کوره خارج می شد یک زمینه رنگی ساده داشت با هم ترکیب کرده و روی آن نقش مورد نظر را طراحی می کردند بعد دوباره به کوره می بردند و کاشی زیر نقشی پدید می آمد. نمونه های آن در ازاره های حرم امام رضا و خواجه ربیع است

 کاشی تراش یا معرق ، کاشی های ساده و معمول را در در رنگ های مختلف انتخاب کرده و در شکل ها و اندازه های گوناگون با نقش گردان می برند این شکل ها و طرح ها معمولاًبه صورت منحنی های باریکی به صورت سر شاخه پیچک وگل و جوانه هستند که در هم میروند طراحی روی این کاشی ها بحث مفصلی دارد تنها اشاره می شود که این طرح های گردان بند بند دارند که بر اساس این بند ها طرح ها دسته بندی می شوند بند های معروف عبارتند از بند اسلیمی بند ختایی بند رومی و یا آجری بهترین نمونه در قبه سبز کرمان (قراختییان)بوده است.

 کاشی پیش بر: برای تهیه کاشی را قبل از بردن به کوره و هنگامی که تر است به شکل مورد نظر در می آورند قالب هایی از چوب یا فلز به شکل دلخواه می سازند بعد آن را بر روی خشت دو نم و تر قرار می دهند اطراف قالب را می برند تا خشت همان شکل را به خود گیرد آن را لعاب داده و به کوره می برند اگر خشت ها لعاب نداشته باشد آجر پیش بر می شود نمونه های آن در در مسجد زوزن و مسجد گناباد دیده میشود در کاشی پیش بر کاشی ها روی خود طرح ندارند فقط رنگ دارند وبه شکل خاصی بریده شده اند که کنار هم قرار می گیرند نمونه های خوب در سر در خانقاه با یزید بسطامی و شاه کار آن در مسجد سنگان زوزن که کاشی ها مثل تور به هم بافته شده است در چغا زنبیل نمونه های این کاشی دیده می شود.

 کاشی مهری: کف قالب را با نقش مورد نظر و پستی و بلندی لازم کنده کاری می کردند و بعد خمیر گل رس را در قالب ریخته تا گل خودش را بگیرد بعد قالب را در محل مناسبی برگردانده و صبر می کردند تا گل کاملاًخشک شود سپس لعاب داده و به کوره می بردند گاهی اوقات روی برجستگی را لعاب داده و هنگامی که خشت پخته می شود گودیها آجر بوده و بر جستگی ها کاشی. کاشی مهری را باید نوعی کاشی پیش بر دانست نمونه های خوب آن در مسجد جامع یزد، گنبد سلطانیه و مسجد کبود تبریز دیده می شود. کاشی هفت رنگ: در زمان شاه عباس بدلیل سازندگی بی وقفه بنا به سلیقه رایج سراسر بنا ها را با کاشی پوشانده ولی چون ساخت کاشی معرق طولانی بود کاشی هفت رنگ که دارای سرعت کمتر بود جای آن را گرفت . کاشی های ساده را به صورت چهار گوش کنار هم می چینند بعد طرح مورد نظر را روی کاشی های ساده طراحی و رنگ آمیزی می کردند بدیهی است که هر یک از کاشی ها تنها بخشی از طرح کل نما را در خود داشت سپس آ ن را دوباره به کوره برده پس از بیرون آمدن کاشی هفت رنگ آماده بود کاری که با کاشی معرق ما هها طول می کشید با کاشی هفت رنگ ظرف دو الی سه روز به اتمام میرسید زیرا چیدن کاشی های ساده چهار گوش کنار هم خیلی سریع انجام می گرفت و نقش انداختن روی یک صفحه بزرگ به صورت یک جا خیلی آسانتر از تراش و طراحی روی تک تک کاشی ها بود. طرح کاشی ها معمولاًاسلیمی و پیچکها و گل های زیبا بود و زمینه اکثراً فیروزه ای بود. دوام کاشی هفت رنگ کمتر از معرق بود.

کاشی ابرو باد: بیشتر برای فرش کف در زمان قاجار رواج یافت برای ساخت آن لعاب آبی و لعاب سفید را روی کاشی می ریختند چون طرح مشخصی نداشت مخلوط آزاد آبی و سفید زیبایی خاصی به کاشی میداد گاه تمام کف را این گونه فرش فرش می کردند و گاه کناره ها را ، نمونه آن در شمس العماره تهران دیده می شود.

 معقلی: ترکیب سفال و کاشی را معقلی گویند نام قدیم آن در هم است نمونه خوب آن در مسجد جامع اصفهان است در خط بنایی از معقلی زیاد استفاده می کردند به این ترتیب که روی آن را شطرنجی و در خانه های سفید و رنگی اسماءمقدس را به کارمی برند.



 


نوشته شده در  چهارشنبه 93/10/17ساعت  5:21 عصر  توسط miti 
  نظرات دیگران()


لیست کل یادداشت های این وبلاگ
دکوراسیون داخلی گالری هنری بیشو در توکیو
دکوراسیون اداری الهام بخش در دفتر کار معماران فضا
طراحی دکوراسیون داخلی بیمارستان کودکان بورگر
دکوراسیون داخلی رستورانهای خاص در میلان
پنجره و مبلمان در طراحی داخلی آشپزخانه کوچک
طراحی دکوراسیون آشپزخانه سفید رنگ
راهنمای قرار دادن وسایل در آشپزخانه کوچک
نکات چیدمان آشپزخانه کوچک
تعریف مینیمال و ویژگیهای آن در طراحی داخلی
طراحی دکور داخلی اتاق خواب سبک ویکتوریایی
استانداردهای طراحی دکوراسیون داخلی اداری
تاریخچه سبک مینیمال در طراحی دکوراسیون داخلی
نکاتی مربوط به طراحی دکوراسیون اداری
[عناوین آرشیوشده]