سفارش تبلیغ
صبا ویژن

  پروژه بازسازی تراس هارلم که در سال 2010 در طبقه سیزدهم یک ساختمان مسکونی  (مشاع) در هارلم نیویرک اجرا شده ، شامل طراحی و بازسازی تراسی به ابعاد 5/5*9 متر (50 مترمربع) است. در ابتدا این تنها یک تراس بود که از سه طرف به طول 4/1 متر ریل کشی شده، مانند سایر تراس های معمولی در این ساختمان، کف آن نیز از بتن بود و چشم انداز فوق العاده ای به پارک مرکزی و افق شهر نیویورک داشت. قرار گرفتن این تراس در نمای جنوبی باعث شده بود تا از گرما و نور زیادی بهره مند باشد اما ریل کشی کوتاه جانب غربی حریم و امنیت کافی را در مقابل تراس های مجاور فراهم نمی کرد.

تراس-هارلم  تراس-هارلم

خواهران حریری در طراحی دکوراسیون داخلی و بازسازی این تراس، از سنترال پارک و مضمون "حضور طبیعت در محیط شهری" الهام گرفتند. فرم ظاهری آن در ادامه ی سری کارهای تجربی آنها با فرم های هندسه ی فراکتال (ساختاری که هر جزء آن به کلّش شباهت دارد)، شکسته ی شفاف و تاخورده است و مانند تمام المان ها و ترکیب بندی های فراکتال، هر قسمت صورتی از سایر بخش ها و طرح کلی است که در مقیاس بزرگتر استعاره ای از اتصال به طبیعت و کیهان را بیان می کند.

تراس-هارلم

کف تراس با تخته هایی چوبی پوشیده شده و در بخش هایی این مصالح با یک تاخوردگی به حالت دیوار عمود یا سقفی پوشاننده تغییر شکل داده اند. دیوارها به محلی برای نشستن تبدیل می شوند و جعبه های ابزار باغبانی را درون خود نگه می دارند. سیستم نورپردازی آن، در تشدید زیبایی های طرح، در طول شب این محدوده را با نوری متمرکز و غیر مستقیم روشن میکند. تداوم و سیالیت بین بخش های مختلف سازه، فضا و متریالی که در آن به کار رفته است، باعث شده تا فضای تراس وسیع تر از آنچه هست، به نظر برسد. در فضای دکوراسیون داخلی این تراس می توان در محلی سرپوشیده غذا خورد، در فضایی روباز از تابش آفتاب لذت برد و یا به دیوار تکیه کرد و از چشم انداز پارک و کلان شهر معروف دنیا لذت برد.

اگر از داخل اتاق نشیمن به تراس نگاه کنید، به نظر می آید که فضایی بسیار بزرگ و دلباز باشد؛ یک اثر هنری که بازی ماهرانه ی نور و سایه در آن گریزی به سازه های شفاف و بلورین طبیعت است.

 

منبع: سایت دکوراسیون داخلی شاه توت به نقل از هنر معماری


نوشته شده در  شنبه 95/4/26ساعت  1:34 عصر  توسط miti 
  نظرات دیگران()

فضاهای منعطف در دکوراسیون منزل

بِن ون بِرِکل و کارولین بُس در استودیو یو.اِن در آمستردام هلند قابلیت ادغام فضای کاری در قسمتی از فضای مسکونی و دکوراسیون منزل را به عنوان مزیت بزرگی در زندگی مدرن و کمرنگ شدن مرزها را به عنوان یک اصل از زندگی و کار اجتماعی در معماری پست مدرن می شناسند. طراحی خانه ی «موبیوس» که در سال 1998 در حومه شهر اوترِخت بنا شد، مانند خانه ی GAE، بر این اساس بود که محلی برای زندگی و کار باشد؛ هم خانه ای گرم و صمیمی باشد و هم فضایی آرام با دکوراسیون داخلی مناسب برای تمرکز و کار در آن تعبیه شود. کلیت فضاهای منعطف نیز بر همین اصل کمرنگ شدن مرزها و تلفیق یا ادغام کاربری ها استوار است.

خانه-موبیوس

فضاهایی که برای کاربری های مختلف تعیین می شوند، صرفا اتاق های محصوری نیستند که با بستن درها رابطه ی آنها با سایر افراد و اتاق ها قطع شود، بلکه ساختار هندسی اتاق ها و طراحی داخلی فضاها مانند حلقه ی موبیوس (یک مدل ریاضیاتی با یک گوشه و یک حاشیه، که در هم پیچیده شده اند) از هم جدا نیستند و حلقه ی بسته ای را ساخته اند که حس سیال بودن و پویایی را القا میکند. در این خانه قراردادهای رایج در مورد موقعیت و مصالحی که در ساخت خانه و دکوراسیون منزل به کار می رود، تحریف شده اند و همه چیز به نظر برعکس و غیر معمول می آید؛ دیوارهای شفاف، شیشه ای هستند، سقف از پارکتی ست که برای کف خانه ها به کار می رود و مبلمانی که از بتن ساخته شده اند (میز)، در تقابل با سایر متریال های به نسبت سبک و ساده تر، مانند لنگری سنگین به نظر می رسند که خانه را محکم به پایین می کشند.

در تفکر قرن بیست و یکم، ایده ی تداخل فضاهای داخلی و سیال بودن تردد در آنها بسیار مورد توجه قرار گرفته است. طرح خانه ی موبیوس به شکلی است که معماری باروک و فضاهای آن دوره را به یاد می آورد و به طور اجتناب ناپذیری به سرعت با آن قیاس می شود. البته زیبایی شناسی باروک قرن شانزدهم به گونه ای بود که هماهنگی و اتحاد را در پیچیدگی پویا و جهت گیری های نامتعارف جستجو میکرد نه در جابجایی نامتعارف کاربری ها. در خانه هایی که در اواخر قرن بیستم ساخته می شدند، وُید و فضاهای وسیع بلا استفاده ی زیادی در طراحی داخلی منزل وجود داشت. معمار لس آنجلسی، اریک اوؤن موس، طی سی سال فعالیت در زمینه معماری به این موضوع پرداخته است که یک معمار و یک طراح داخلی چگونه می تواند تجربه و حس حضور در یک فضای مسکونی را بهبود ببخشد. در خانه ی لاؤسِن-وِستِن که او در سال 2003 طراحی کرد، با وجود اینکه انتهای پل فلزی به هیچ مکان مشخصی نمی رسد و اتاق های دفُرمه ی خانه، تنها اشکال هندسی در هم ادغام شده ای از مخروط و استوانه و مکعب هستند، اما هر یک از اتاق ها بطور مستقل حس استقرار و ثبات را در خود دارد و این به دلیل هندسه ی دقیقی است که بر اساس محاسبات اقلیدسی در پلان خانه و نقشه ی اتاق ها رعایت شده است. آشپزخانه در زیر طاق بلند قوسی شکل، مانند شومینه ی بسیار بزرگی است که در هزارتوی پلکان محاط شده و سطوح شیبدار به اتاق های خواب و حمام هایی منتهی میشوند که با دیوارهای اُریب، مانند اتاق های زیر شیروانی به نظر می رسند.

 

خانه-لاوسن-وستن خانه-لاوسن-وستن

ساختارشکنی ها و قطعات و سطوح به ظاهر متلاشی شده ای که در طراحی خانه ی لاؤسِن-وِستِن مشاهده می شود، نه در نفی و فراموشی سنت، بلکه به عنوان عاملی برای بازبینی و تفکر دوباره در باب گذشته است. از نظر آنتونی ویدلر ِ تاریخ شناس که بررسی های دقیقی از دیدگاه تاریخی روی ویژگیهای انعطاف پذیری خانه های موس انجام داده است، فضاهایی که او طراحی میکند، تلفیقی از خمیدگی ها، پَرِش ها و تغییر جهت های غیر منتظره ایست که به رمانتیسیسم اوایل قرن نوزدهم اشاره دارد و هنرمند خالقش را در میان معماران سبک ارگانیک قرار میدهد. موس، فضای صمیمانه ی خانه ی مسکونی خود را در راستای خطی عمودی طراحی کرد...

این مطلب ادامه دارد...

منبع: مجله هنر معماری

منبع: سایت دکوراسیون داخلی

نوشته شده در  پنج شنبه 95/4/10ساعت  12:0 عصر  توسط miti 
  نظرات دیگران()


لیست کل یادداشت های این وبلاگ
دکوراسیون داخلی گالری هنری بیشو در توکیو
دکوراسیون اداری الهام بخش در دفتر کار معماران فضا
طراحی دکوراسیون داخلی بیمارستان کودکان بورگر
دکوراسیون داخلی رستورانهای خاص در میلان
پنجره و مبلمان در طراحی داخلی آشپزخانه کوچک
طراحی دکوراسیون آشپزخانه سفید رنگ
راهنمای قرار دادن وسایل در آشپزخانه کوچک
نکات چیدمان آشپزخانه کوچک
تعریف مینیمال و ویژگیهای آن در طراحی داخلی
طراحی دکور داخلی اتاق خواب سبک ویکتوریایی
استانداردهای طراحی دکوراسیون داخلی اداری
تاریخچه سبک مینیمال در طراحی دکوراسیون داخلی
نکاتی مربوط به طراحی دکوراسیون اداری
[عناوین آرشیوشده]